Interview Quintin

Een nieuw begin

Quintin Haak, eigenaar van Hemelse Modder, reageert op de gebeurtenissen van afgelopen periode, kijkt vooruit en presenteert vol trots Hemelse Deli.

quintin-serveert-interview-hemelse-deli.jpg 

Wat ging er door je heen toen je op zondag 15 maart hoorde dat de horeca moest sluiten? 

Opgelucht was ik door deze heldere beslissing van de overheid. Het was al dagen duidelijk dat het om een ernstige crisis ging. Steeds meer gasten annuleerden hun reservering om bij ons te komen eten. We hadden zelf al besloten de eerste dagen van de week dicht te gaan en vroegen ons af hoe dit verder moest. Toen was daar die toespraak van Rutte die duidelijkheid bracht.

Hoe reageerde de buurt en andere gasten op de sluiting van Hemelse Modder?
Het is fijn om te merken dat er zoveel begrip en solidariteit is. We kregen veel lieve berichten en steunbetuigingen: Ook zijn er veel kookboeken en cadeaubonnen verkocht. Dat geeft vertrouwen, het is fijn om te weten dat gasten ernaar uitkijken om weer bij ons te komen eten.

Hoe is het idee ontstaan van Hemelse Deli?
Nadat we een aantal weken dicht waren zijn Nienke, Rick en ik gaan brainstormen. We hebben een ruime tafelopstelling neergezet zodat we op veilige afstand van elkaar konden zitten. Daarna hebben we alle collega’s één voor één uitgenodigd en met elkaar hebben we het idee van de Hemelse Deli uitgewerkt. Twee dames, die toevallig langs liepen, vroegen ons of er een ‘war room’ was ingericht.

Wat is het idee van Hemelse Deli?
We willen onze gasten thuis zoveel mogelijk dezelfde eetbeleving geven als bij ons in het restaurant. Een gevarieerde keuze uit vegetarische, vis- en vleesgerechten. Het menu heeft een verfijnde lokale basis met een Franse ondertoon en smaakaccenten uit culturen die goed samengaan met de onze. Onze liefde voor patisserie krijgt extra aandacht. Zoran zal ons verrassen met de heerlijkste taartjes. De gerechten kunnen bij ons afgehaald worden, en een deel brengen we zelf langs. Marcel en Bas hebben al een leuke woordspeling gemaakt op hun werkzaamheden.

Voor het eerste menu van Hemelse Deli maken we een variatie op onze gerechten uit ons laatste kookboek zoals deze tomatentartaar met portsiroop, knolselderijcrème en zacht gegaarde eidooier.

tomatentartaar-hemelse-deli.jpg 

Zijn de buurtbewoners al op de hoogte van de start van Hemelse Deli?
Tijdens de brainstorm zagen buurtbewoners ons zitten en hebben we sommigen verteld dat we de nieuwe toekomst met elkaar aan het bespreken waren. Toen Mendy de ramen aan het lappen was kreeg ze al veel nieuwsgierige vragen. Buren zijn blij dat op de Oude Waal voorzichtig weer wat levendigheid ontstaat.

Maken jullie al plannen voor de toekomst met een anderhalve meter economie?
Jazeker, we denken aan verruimde openingstijden en een goede spreiding van de gasten over de dag. Stef Bakker - die een paar jaar geleden de vernieuwde inrichting van ons restaurant heeft ontworpen - denkt na over de mogelijkheden bij Hemelse Modder binnen de anderhalve meter economie. Een oud gebruik wordt in ere hersteld. Er komt een fonteintje bij de ingang van het restaurant zodat gasten en wijzelf bij binnenkomst meteen de handen kunnen wassen.
Maar we hebben eerst meer duidelijkheid nodig van de overheid. Mag je straks met zijn tweeën uiteten of met meer? Mogen we met handschoenen aan eten en drinken naar tafel brengen? Of moeten gasten dit zelf ophalen bij de bar of keuken nadat ze besteld hebben via een app? Of kunnen we het met een trolley brengen? Zo zijn er veel meer aandachtspunten. We hopen dat we in deze periode met elkaar de toon kunnen zetten voor een nieuwe tijd. Een tijd van saamhorigheid.

Bestel je straks ook bij je eigen restaurant?
Ik heb alles al mogen voorproeven en de gerechten zijn heerlijk! Daarbij komt ook dat ik net te ver weg woon van het restaurant voor een redelijke bezorgtijd. Ik bestel zelf graag vis bij restaurant Fyrre in de Javastraat. De visborrelplank is een aanrader voor iedereen.

Hemelse Modder thuis: bestel bij Hemelse Deli.

Meer interviews